Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) îşi propune ca siguranţa pacientului să devină o prioritate globală pentru serviciile medicale
Cu ocazia primei Zile Mondiale a Siguranţei Pacienţilor din 17 septembrie 2019, Organizaţia Mondială a Sănătăţii lansează o campanie globală de conștientizare. Campania îşi propune să informeze profesioniştii din sănătate asupra importanţei asigurării unor condiţii de siguranţă în domeniul îngrijirilor medicale.
Ziua Mondială a Siguranţei Pacienţilor a fost creată pentru a facilita dezvoltarea politicilor şi practicilor privind siguranţa pacientului în toate statele membre ale OMS şi pentru a acţiona ca o forţă majoră la îmbunătăţirea siguranţei acestora.
Incidentele provocate de acordarea de îngrijiri medicale în condiţii nesigure reprezintă, cel mai probabil, una din cele 10 cauze principale de deces şi dizabilitate din lume.
- Anual, sunt înregistrate 134 de milioane incidente din cauza acordării de îngrijiri medicale în condiţii nesigure în spitale din țările cu venituri mici și medii. Acestea contribuie la 2,6 milioane de decese anual.
- Eşecurile în domeniul siguranţei pacienţilor generează 15% din cheltuielile cu îngrijirea medicală. Aceste costuri pot fi reduse prin investiţii, instruire, dezvoltarea unei culturi a siguranţei serviciilor medicale şi implicarea pacientului.
- În cazul a 4 din 10 pacienţi, pe parcursul acordării îngrijirilor medicale primare şi ambulatorii, acestora le sunt provocate suferinţe inutile, iar 80% din astfel de incidente pot fi evitate. Cele mai periculoase erori sunt cele legate de diagnostic, prescripţie medicală şi utilizarea medicamentelor.
(sursa: https://www.who.int/news-room/detail/25-05-2019-world-health-assembly-update)
Siguranţa pacientului la Baylor
Unul dintre obiectivele pe care le urmărim este acela de a creşte gradul de implicare al beneficiarilor în gestionarea cu succes a stării de sănătate. Serviciile de consiliere oferite de Fundaţa Baylor Marea Neagră au o contribuţie directă la îmbunătăţirea siguranţei pacienţilor, aceştia fiind informaţi cu precizie şi în detaliu cu privire la etapele de parcurs până la stabilirea diagnosticului, la consecinţele infecţiilor virale, la drepturile lor legale şi la serviciile pe care le pot solicita altor furnizori.
Ana-Maria Schweitzer, director executiv a declarat: „Personalul medical trebuie să conştientizeze necesitatea utilizării corecte a tehnologiilor şi instrumentelor pentru ca actele medicale să câştige în siguranţă, să scadă numărul efectelor secundare, iar pacienţii şi aparţinătorii să fie informaţi cu privire la importanţa implicării lor în îngrijire pe durata aplicării tratamentului„
Ce este siguranța pacientului?
Siguranța pacientului este o disciplină relativ nouă, apărută ca o necesitate odată cu creşterea gradului de complexitate în cadrul sistemelor de îngrijire a sănătății. Acesta își propune să prevină și să reducă riscurile, erorile și vătămările care apar la pacienți în timpul furnizării asistenței medicale.
Siguranța pacientului este esenţială în ecuaţia calităţii serviciilor medicale
Pentru siguranţa pacientului, sunt necesare politici clare, colectarea transparentă a datelor a căror analiză poate permite îmbunătățirea siguranței, un corp profesional familiarizat cu domeniul siguranţei pacientului şi pacienți şi aparţinători implicaţi în îngrijirea primită.
Oamenii pot evita erorile atunci când acţionează într-un mediu controlat, în care procesele şi sarcinile sunt bine stabilite. Este greşit să ne aşteptăm ca oamenii să nu greşească doar pentru că sunt profesionişti şi acţionează corect: este necesar să ne concentrăm atenţia asupra sistemului care permite producerea unor erori: din acest punct începe procesul de îmbunătăţire a gradului de siguranţă al pacientului.
O cultură a siguranţei se dezvoltă acolo unde se intersectează credințele, valorile și atitudinile în materie de siguranță ale majorităţii membrilor echipei. Nu doar în serviciile medicale ci peste tot, cu grija pentru siguranţă ar trebui să venim de acasă!
Măsuri pentru siguranţa pacientului la nivel internaţional
În octombrie 2004, OMS a lansat programul WHO Patient Safety privind siguranța pacientului, ca răspuns la o rezoluție a Adunării Mondiale a Sănătății (2002), care solicita Organizației și statelor membre să acorde atenție maximă acestei probleme. Programul WHO Patient Safety își propune să coordoneze, să difuzeze și să accelereze îmbunătățirea siguranței pacienților în întreaga lume.
Obiectivele campaniei sunt:
- Informarea profesioniştilor din sănătate cu privire la importanţa acordării de îngrijiri medicale în condiții de siguranță;
- Conștientizarea necesității utilizării corecte a tehnologiilor și instrumentelor pentru realizarea unui act medical mai sigur, cu efecte secundare reduse;
- Informarea pacienților și aparținătorilor acestora asupra importanței implicării eficiente în îngrijirea lor în cursul terapiei.