Laboratorul de comunicare cu pacienţii

 

 

Fundaţia Baylor Marea Neagră, în cadrul parteneriatelor de lungă durată cu Facultatea de Medicină şi cu cea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii Ovidius, a elaborat un curs şi susţine sesiuni de instruire în domeniul comunicării pentru studenţi.

Astfel, studenţii din anii terminali şi cei care urmează cursuri masterale au prilejul să se pregătească mai bine pentru viitoarele lor întâlniri cu pacienţii sub îndrumarea colegilor noştri.

Asistent universitar dr. Aurelia Hangan, medic specialist la Spitalul Clinic de Boli Infecţioase din Constanţa, îndrumător al stagiului efectuat de studenţii medicinişti din anul VI la Spitalul Clinic de Boli Infecţioase, îi încurajează să participe la sesiunea de comunicare medic – pacient.

Acestea sunt doar câteva din întrebările la care răspunde cursul de comunicare medic-pacient:

  • Ce rol are schimbarea comportamentală în planul de tratament?
  • Cum putem măsura comunicarea eficientă din cadrul întâlnirii medic-pacient?
  • Care este stadiul de pregatire pentru schimbare al pacientului şi cum îl putem evalua rapid, atunci când lucrăm într-o clinică aglomerată?

Pentru a construi o relaţie terapeutică de succes, studenţii simt nevoia de îndrumare şi de exemple în domeniul comunicării. Cursul a fost dezvoltat de echipa Baylor, la cererea partenerilor noştri instituţionali.

Profităm de interesul ridicat al studenţilor care participă la aceste cursuri. Împărtăşim cu aceştia din experienţa membrilor echipei noastre şi îi ajutăm astfel pe viitorii practicieni să pornească la drum cu un set de competente de comunicare.

Le dăm prilejul să înţeleagă şi să exerseze în cel mai favorabil moment. Este mai complicat, pe parcurs, să convingi profesionişti cu ani de experienţă de necesitatea de a-şi modifica stilul de comunicare, să se perfecţioneze şi să îşi automonitorizeze progresele în comunicare.

Înţelegerea importanţei comunicării şi formarea bunelor deprinderi de comunicare la debutul în profesiei se vor oglindi în rezultatele mai bune obţinute de pacienţi,” a declarat Mihaela Bogdan, director de programe.

Ana-Maria Schweitzer, director executiv, a declarat: „De la începutul acestui an universitar am găzduit două asemenea sesiuni de comunicare pentru studenţii medicinişti şi ne bucură foarte mult interesul participanţilor.

Obiectivul acestor cursuri este acela de normaliza un stil de comunicare care să-i ajute pe pacienți să obțină cele mai bune rezultate posibile în situaţii oricum solicitante, aşa cum sunt cele legate de propria sănătate, de dezvăluirea unui diagnostic, de prezentarea soluţiilor.

Studenţii înțeleg mai bine cum să comunice în funcţie de experiențele, nevoile și prioritățile pacienților.”

Pentru studenţii Facultăţii de Psihologie şi Asistenţă Socială, cursul include şi un joc de rol care are ca obiectiv ilustrarea utilizării unui instrument folosit în evaluarea pacienților cu HIV.

Viitorii psihologi şi asistenţi sociali au prilejul să înţeleagă mai bine nevoile persoanelor care caută ajutor pentru a obţine şi a menţine pe termen lung schimbările dorite, cum ar fi  aderenţa la tratament sau implementarea unui stil de viaţă sănătos. Noi le dezvăluim celor care vin la cursul de comunicare de la Baylor ce anume este relevant din multitudinea de variabile dezvăluite psihologului sau asistentului social.

 

 

 

 

 

Cursul le oferă răspunsuri la întrebări precum:

  • Cum îi facem pe pacienţi să se implice, să participe la propria lor îngrijire?
  • Cum susţinem schimbările de stil de viaţă pe termen lung?
  • Cum oferim sprijin pentru autogestionarea stării în cazul persoanelor cu boli cronice?

Sperăm ca un număr cât mai mare de absolvenţi să aleagă psihologia clinică: alegerea acestei specializări le va da şansa de a influenţa pozitiv comportamentul legat de sănătate al pacienților lor. În plan personal, această opţiune continuă să îmi dea o foarte mare satisfacţie.

Studenţii se familiarizează la Baylor cu instrumentele validate și utilizate pe scară largă pentru evaluarea acestor factori care influenţează comportamentul persoanelor cu bolii cronice. Colegele noastre Gabriela Bâzâitu, psiholog clinician, şi Florence Niculae, asistent social, fac de fiecare dată cu plăcere aceste demonstrații.

Participanţii la curs asistă, prin intermediul jocului de rol, la sesiuni încărcate de emoție, de tact privind abordarea pacienților, dar și la exemple de cum se aleg cele mai potrivite informații despre boala, cum se transmit acestea, cum se obține feed-back-ul pe tot parcursul sesiunii de consiliere, cum ne asigurăm că sesiunea și-a atins scopul și cum ne planificăm următoarele ședințe,” a încheiat Ana-Maria Schweitzer.

Share

Articole similare