„Astăzi, când auto-monitorizarea și auto-managementul condiției medicale sunt considerate de către instituțiile internaționale relevante (vezi Organizația Mondială a Sănătății sau Comisia Europeană pentru Sănătate) dimensiuni fundamentale ale controlului bolii, înțelegerea aderenței la tratament este un element sine-qua-non în reducerea complicațiilor bolii și a menținerii calității vieții pacientului. Ghidul Teoria și practica aderenței la tratament redactat de către o echipă de specialiști cu vastă experiență în practica și cercetarea din psihologia clinică, psihologia sănătății, consiliere și psihoterapie, Ana-Maria Schweitzer, Alexandra L. Dima, Luiza S. Vlahopol, Simona I. Stanciu, vine în întâmpinarea nevoii clinicienilor de a înțelege fenomenul complex al aderenței/non-aderenței la tratament. Faptul că aderența la tratament este abordată în manualul de față în contextul terapiei necesare persoanelor infectate cu virusul HIV, transformă continuțul său într-un material care poate face diferența dintre numărul de vieți salvate și vieți pierdute. Manualul este expresia directă și firească a eforturilor echipei Centrului de Excelență Clinică HIV din Constanța și a Fundației Baylor, de a depăși abordarea intuitivă a non-aderenței la tratament, respectiv de a găsi metode validate științific în susținerea pacienților de a-și integra condiția și tratamentul în normalitatea vieții lor cotidiene, de a găsi un sens și scop luptei lor de fiecare zi. Cuvintele oneste ale unuia dintre autori, a Anei-Maria Schweitzer, am înțeles că bunul simț și bunele intenții nu sunt suficiente, că formările în psihoterapie sunt necesare dar nu și suficiente…pe scurt, am înțeles că școala nu se terminase…(pag.13) indică maturitatea profesională, reflexivitatea și generozitatea care stau în spatele și în interiorul manualului.
Informațiile oferite de ghid încorporează cu rigurozitate și relevanță aplicativă nivelul cunoașterii științifice actuale din domeniu, pornind de la determinismul multifactorial al fenomenului, la mijloacele de măsurare și de intervenție, până la exemplificări ale modalităților de intervenție și prezentări de studii de caz. Armonizarea informației științifice, care poate fi uneori aridă și rece, cu multiple elemente aplicative și de suport pentru învățare și reținere, cu mărturii infuzate de gânduri și emoții reale colectate de la specialiști și pacienți, fac din acest ghid un instrument fundamentat pe dovezi, dar și unul prietenos și autentic, cu o bună relevanță ecologică. Manualul nu este doar un exemplu elocvent de înalt profesional științific și practic, dar și unul stimulativ pentru anagajament civic în problemele reale ale comunității.
Întâlnirea providențială dintre psihologii dedicați și pasionați de munca desfășurată la Centrul de Excelență Clinică HIV Constanța cu experiența practică a celor din Fundația de la Clinica Baylor și cu rigoarea cercetătorului de elită, Alexandra Dima, a dus în mod fericit la publicarea unui manual valoros pentru orice psiholog și medic interest de eficientizarea tratamentului administrat celui în nevoie, dincolo de tipul de boală sau terapie. Prin apariția manualului ”Teoria și practica aderenței la tratament”, autorii reușesc cu succes să umple un gol în literatura Psihologiei sănătății, și celei clinice, a practicii medicale din România, eveniment așteptat de mult timp de specialiștii preocupați de viața și starea de bine a pacienților cu boli cronice.
În calitatea mea de profesor universitar și formator de specialiști, recomand acest manual cu multă căldură și încredere studenților masteranzi și doctoranzi în psihologie, psihologilor clinicieni, consilierilor, medicilor și cercetătorilor care doresc să se dezvolte în paradigma ”scientist-practitioner” în folosul pacienților și comunității pe care le servesc. Sunt convinsă că își va găsi un loc de cinste atât pe rafturile bibliotecilor de specialitate, instituționale și personale, cât și în mintea și practica specialiștilor. „
Prof. univ. dr. Adriana Băban, Profesor universitar; director departament Psihologie;Facultatea de Psihologie & Ştiinţele Educaţiei, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj.
Cei interesați în procurarea manualului sunt rugați să acceseze secțiunea magazin.