Inițiativa pentru această colaborare i-a aparținut doamnei conferențiar universitar dr. Daniela Muntele, de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza.
„Am invitat-o pe doamna Schweitzer să realizeze această comunicare către masteranzii noștri, pentru că activitatea Centrului Baylor, cu particularitățile ei extraordinare din perspectiva rolului psihologului în îngrijirea bolnavului cronic, demonstrează că o practică psihologică riguroasă, abordată sistematic și fundamentată de teorii valide, este nu doar posibilă la noi în țară, ci este și dezirabilă: are un puternic caracter informativ și facilitează îmbunătățirea, deopotrivă în îngrijirea pacienților și în colaborarea cu specialiștii în sănătate, nefamiliarizați cu psihologia.
Masteranzii au aflat despre istoricul plin de progrese al Centrului Baylor, cu eforturile de autodepășire și revelațiile de pe parcursul ultimelor decenii ale echipei de specialiști psihologi și asistenți sociali. Au înțeles mult mai bine decât până acum că elemente precum teoriile socio-cognitive din psihologia sănătății sau taxonomiile de tip farmacopee în ceea ce privește tehnicile de schimbare comportamentală merită efortul de a fi asimilate, pentru că sunt efectiv utile în evaluarea și intervenția psihologică,” a declarat Daniela Muntele.
„Timp de 2 ore, pe 7 ianuarie, m-am aflat virtual la Iași, răspunzând cu mare bucurie invitației doamnei conferențiar universitar dr. Daniela Muntele. Întâlnirea cu studenții masteranzi a avut loc în cadrul cursului „Comportamente și riscuri pentru sănătate” pe care îl urmează în cadrul programului masteral de Psihologie Clinică și Psihoterapie.
Am fost invitată să le ofer studenților o perspectivă personală asupra parcursului profesional și de cercetare pe care îl poate avea un psiholog clinician. Mă consider norocoasă: am avut șansa de a crește profesional într-o organizație care a așezat excelența în centrul preocupărilor sale, fie că ne referim la serviciile psiho-sociale, medicale și de navigare pe care le oferim pacienților cu infecții cronice, fie că ne referim la resursa umană ori la relația cu alte instituții sau specialiști din domeniul sănătății.
Când ai construit o cultură teoretică solidă pentru viitoarea profesie și te aștepți ca foarte curând să adaugi experiențe relevante în domeniul profesional pe care l-ai ales, mai rămân întrebări la care cauți răspuns, îmi amintesc bine acest lucru. Sper că, vorbindu-le studenților masteranzi despre activitățile de la Centrul de Excelență Clinică Baylor, despre serviciile de îngrijire pe termen lung pentru persoanele cu infecții și alte boli cronice, am răspuns câtorva dintre acestea:
--- Cum putem demonstra utilitatea muncii psihologilor în domeniul sănătății? --- Cum putem crea o fișă electronică a pacientului care să fie un instrument util psihologului în clinică? --- Care sunt avantajele tehnologiei moderne și cum le putem folosi? --- Are consilierea virtuală vreo utilitate? Cum o putem integra în îngrijirea de rutină?
Un alt subiect care trezește interesul viitorilor specialiști este cel al aderenței la tratament în cazul persoanelor cu boli cronice. Sper că vor putea aborda cu mai mare încredere și datorită informațiilor și studiului de caz prezentat de mine, aspectele legate de comportamentul aderent, măsurarea aderenței, folosirea instrumentelor de evaluare.” – a declarat Ana-Maria Schweitzer, directorul executiv al Fundației Baylor Marea Neagră.
Cursul a permis studenților masteranzi să înțeleagă mai bine modul în care se măsoară rezultatele îngrijirii clinice (calitatea vieții, independența medicală a pacienților), care sunt rolurile psihologului clinician, dar și care este formula „ideală” de elementele de sprijin atât pentru dezvoltarea profesională a psihologului clinician cât și pentru îmbunătățirea constantă a serviciilor. Această formulă cuprinde:
- colaborare internațională,
- interes real pentru medicină,
- curiozitate față de ce fac organizațiile și cercetătorii cu multe resurse,
- dorința de a imita, încerca, simula, experimenta,
- ascultarea vocii pacienților,
- dorința de a crea un statut respectat și recunoscut pentru psihologi în domeniul medical.
Dr. Daniela Muntele, inițiatoarea acestui proiect de colaborare ne-a mai declarat: „Un eveniment formativ strălucitor, mulțumită prezentării impecabile oferite de doamna director executiv de la Fundația Baylor România, psiholog Ana-Maria Schweitzer. Cu multe mulțumiri, eu sper din toată inima ca această bunăvoință onorantă pentru noi, cu care doamna Schweitzer a dedicat timp și a făcut efortul prezentării, să fie doar un prim pas într-un șir lung și consistent de colaborări viitoare cu facultatea noastră, întrucât formarea profesională a psihologilor români are o nevoie stringentă de astfel de modele de practicieni-cercetători rezilienți, creativi, proactivi și foarte determinați.”
Câteva impresii ale studenților care au participat la acest curs-eveniment:
„Acest eveniment m-a făcut să îmi regăsesc o parte din speranța că profesia de psiholog poate și este pe cale de a deveni respectată în România. Metodele de abordare a dificultăților pacientului, centrarea pe acesta și îmbinarea pe alocuri cu tehnologia, care ne-au fost prezentate ca realitate la Baylor, pentru mine au sporit motivația de a deveni specialist în acest domeniu. Un lucru pe care vreau să pun accent, pentru că am apreciat mult, este obiectivitatea definirii și măsurării rolului de psiholog la Baylor. Sunt de acord că este foarte importantă această abordare pentru validarea și valorificarea psihologilor în majoritatea tipurilor de instituții. Mă bucur că am participat la această întâlnire, d-na Ana-Maria Schweitzer este fără îndoială un profesionist, iar calitățile sale manageriale un mod de a arăta că se poate. Mulțumiri pentru organizare și pentru timpul acordat!” - Oana Tibanescu, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Am ascultat-o cu uimire pe doamna Schweitzer, uimire și încântare ca se întâmplă așa ceva în România. Părerea mea este ca așa ceva este posibil pentru că există o mână de oameni cu viziune care lucrează ca o echipa și care cred că schimbarea este posibila. Oameni care nu s-au temut de obstacole ci au perseverat. Ca psiholog, mi-a atras atenția faptul ca ședințele pe care le au pacienții lor cu psihologii sunt foarte bine structurate și că intervențiile sunt "măsurabile". Ceea ce demonstrează scepticilor că psihologia este într-adevăr o știință. Felicitări din toată inima!” - Alina Sîrbu, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Apreciem acuratețea informației provenită din munca susținută de peste ani, rafinată la standarde internaționale.” – Ionel Boronea, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Activitatea lor este lăudabilă și am rămas plăcut surprinsă de faptul că la noi în țară se poate trata pacientul precum în țările mai dezvoltate. Începusem să cred, în urma diverselor contacte cu psihologi clinicieni, că rolul nostru, al psihologului clinician, este cel de a face un raport, undeva în ”spatele” psihiatrului, chiar la ”mila lui”, dar aceasta întâlnire cu d-na Schweitzer mi-a evidențiat importanța psihologului clinician. De acum, dăruirea, dedicarea și profesionalismul d-nei psiholog, pe lângă tratarea pacientului ca individualitate unică, sunt pentru mine o ancoră, un model de urmat în profesie.” – Anca Ungurianu, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Prezentarea d-nei Ana-Maria Schweitzer de la Fundația Baylor Marea Neagră a fost pentru mine revelatoare, prin împărtășirea experienței sale profesionale, o ocazie de a cunoaște mai concret activitatea psihologului clinician, preocupările principale pentru a oferi niște servicii de calitate la cât mai mulți pacienți. Am apreciat structurarea discursului și a prezentării, foarte bine organizată și explicată, cu informații utile, multe din ele noi pentru mine. Activitatea prezentată a fost un bun exemplu aplicativ al celor învățate la psihologia sănătății și comportamente cu risc pentru sănătate, prin folosirea modelului COM-B și a taxonomiei celor 93 de tehnici comportamentale. Participarea la astfel de prezentări mă ajută să mă ancorez mai mult în realitatea obiectivă înconjurătoare, să apreciez mai mult eforturile și colaborarea dintre specialiști pentru bunul mers al lucrurilor, contribuția fiecăruia în parte la creșterea calității vieții, din respect și iubire pentru oameni. Mulțumesc, cu recunoștință ! Succes tuturor în continuare!” – Elena Giurgiu, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Expunerea doamnei Ana Maria Schweitzer a fost fascinantă. Faptul că am văzut puse în aplicare teoriile despre care aflasem la curs, m-au ajutat să le înțeleg și mai bine utilitatea. Sunt mai mult decât binevenite astfel de întâlniri. Teoria îmbinată cu practica ne ajută să devenim buni profesioniști. Îi mulțumesc doamnei Ana-Maria Schweitzer pentru tot ce ne-a oferit.” – Cristina Vaduva, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Am avut șansa să vedem concret în ce fel psihologul poate fi util în domeniul medical, o confirmare că ramura Psihologiei Sănătății este una foarte importantă. Mi-a plăcut intervenția doamnei psiholog și felul în care a structurat prezentarea.” – Bianca Pitirut, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza
„Personal, mi s-a părut că au fost prea „scurte” cele 2 ore. Informațiile au fost noi și clar prezentate.” – Ginette Carciuc Smaranda, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza.
„Mi-a plăcut foarte mult cum a structurat doamna psiholog prezentarea, a reușit să ne poarte prin activitatea fundației cronologic și acest lucru ne-a ajutat să înțelegem mai bine evoluția lor. Am apreciat detaliile sincere pe care ni le-a oferit legat de dificultățile prin care au trecut de-a lungul anilor în demersul de îmbunătățire a impactului asupra pacienților. Îmi place foarte mult faptul că au acest mindset de a face lucrurile ca la carte și indiferent de obstacole, de dificultăți, reușesc să implementeze cele mai noi și eficiente metode. Am apreciat, de asemenea, că a avut deschiderea să ne prezinte sistemul pe care îl utilizează. În plus, sunt foarte încântată de informația valoroasă legată de cursul privind tehnicile de schimbare comportamentală.” – Daniela Drăgan, masterand Psihologie Clinică și Psihoterapie, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Alexandru Ioan Cuza