9 din 10 liceeni din Constanța ar accepta fără rezerve persoane care trăiesc cu infecții cronice în cercul lor de prieteni

Transformare socială: observăm o schimbare semnificativă în atitudinile față de persoanele care trăiesc cu HIV. Adolescenții sunt mai toleranți și mai receptivi la informații științifice atunci când efortul de educație pentru sănătate este atent planificat.

În 2023, o echipă de la Fundația Baylor Marea Neagră a oferit sesiuni de educație pentru sănătate adolescenților și tinerilor studenți. În cadrul activităților, cei 480 participanți au primit informații despre HIV și hepatita B și C. Activitățile au inclus evaluarea inițială a nivelului de cunoștințe, sesiuni de educație interactivă și o evaluare finală prin intermediul unui chestionar.
Mai mult de jumătate dintre participanții la activitățile de educație pentru sănătate au fost femei (adolescente și tinere cu vârste cuprinse între 14-19 ani).

Aproximativ 42% dintre participanți au auzit despre HIV și hepatite pentru prima dată pe parcursul întâlnirilor cu colegii noștri, și doar 1 din 6 (16%) participanți s-au testat anterior pentru aceste virusuri. Dintre participanții la activitățile educative, 23% cunosc o persoană care trăiește cu hepatită și doar 7% cunosc o persoană care trăiește cu HIV. Evaluarea inițială a arătat că mulți dintre elevii și studenți participanții aveau cunoștințe cu privire la severitatea percepută a acestor infecții, asocierea dintre sexul fără prezervativ și riscul de transmitere. Participanții au evaluat chiar de la începutul activităților de educație pentru sănătate severitatea percepută a transmiterii HIV ca fiind ridicată, cu un rating mediu de 3,4 din 4.

 

Transmițând informații corecte cu privire la riscurile și căile de infectare, reușim să contribuim la reducerea manifestării potențialelor atitudini stigmatizante în cazul interacțiunii cu o persoană care trăiește cu HIV sau cu hepatite virale B ori C. Trebuie să evidențiez și o schimbare îmbucurătoare pe care am remarcat-o în cadrul măsurătorilor de la începutul activităților: peste 90% dintre participanții la activitățile noastre ar accepta fără rezerve persoane care trăiesc cu infecții cronice în cercul lor de prieteni,” a declarat Elena Rizea, psiholog șef.

Sesiunile de educație pentru sănătate au contribuit la conștientizarea riscului de transmitere prin intermediul instrumentarului medical și cosmetic, au clarificat miturile cu privire la transmiterea HIV și a virusurilor hepatitice B și C prin intermediul sărutului, al înțepăturilor de țânțari, utilizarea în comun a tacâmurilor și veselei, ori prin mersul la piscină. Participanții au aflat și care sunt condițiile care trebuie îndeplinite pentru ca persoanele care trăiesc cu HIV să poată avea copii sănătoși. Evaluările evidențiază diferențe semnificative statistic între nivelurile de cunoștințe despre transmiterea HIV prin diferite mijloace înainte și după sesiunile de educație pentru sănătate. Participanții au arătat niveluri ridicate de înțelegere în ceea ce privește utilizarea prezervativului și riscurile de transmitere sexuală, 96% -99% răspunzând corect la întrebările conexe.

 

Activitățile au contribuit la creșterea efectivă a gradului de conștientizare cu privire la riscurile omniprezente ale transmiterii HIV și hepatitelor B și C în societate. Adolescenții au înțeles că oricine se poate infecta, dar și care sunt comportamentele care îi pot vulnerabiliza. În plus, „este clar pentru echipa noastră că adolescenții și tinerii adulți sunt receptivi la informații științifice atunci când efortul de educație pentru sănătate este atent planificat și tinerii primesc explicații adaptate vârstei lor, acestea fiind urmate de discuții relaxate pe subiecte de interes pentru ei,” a declarat Iuliana Costaș, asistent social.

Programul de educație pentru sănătate dedicat adolescenților și tinerilor adulți a contribuit la creșterea interesului pentru testarea voluntară în scopul cunoașterii statusului serologic: intenția oamenilor de a se testa este asociată cu nivelul personal perceput de vulnerabilitate, nivelul de cunoștințe specifice, severitatea percepută a bolii și atitudinile. O sesiune de educație pentru sănătate crește semnificativ cunoștințele și vulnerabilitatea percepută. Colegii noștri au prioritizat conținutul despre alte riscuri de transmitere pe lângă cele sexuale, urmărind o diminuare a fricii personale prin oferirea de informații bazate pe date științifice.

Iată care sunt progresele constatate după o singură activitate de educație pentru sănătate cu adolescenții
- La începutul activităților, numai 33,33% dintre participanți știau că un nivel viral nedetectabil conduce la netransmisibilitatea infecției virale, față de 77,54% la finalul activității.
- Riscul de transmitere a infecțiilor virale prin intermediul instrumentarului medical nesteril sau sterilizat necorespunzător era cunoscut de 60,42% dintre participanți la începutul activității, față de 92,51% la sfârșit.
- Riscul de infectare prin folosirea de instrumentar cosmetic nesteril sau sterilizat necorespunzător era cunoscut de 33,54% dintre adolescenții participanți la evaluarea inițială, și de 91,06% dintre ei la evaluarea finală.
În ceea ce privește demontarea unor mituri care continuă să persiste, situația s-a schimbat după cum urmează
- 26,67% dintre participanți au venit cu credința că cele trei infecții se transmit prin sărut, pentru ca, la finalul discuțiilor să își păstreze această convingere greșită numai 5,8% dintre participanți;
- 19,17% dintre adolescenți credeau că HIV, hepatita B și hepatita C se transmit prin înțepături de țânțar la începutul activității, credința persistând la final la numai 2,42% dintre participanți;
- 13,75% credeau că infecțiile cu cele trei virusuri pot fi transmise prin intermediul tacâmurilor și veselei folosite în comun pentru ca, după activitate numai 1,93% să mai persiste în a crede acest lucru;
- 10,42% dintre adolescenții care au participat la activități credeau la început că HIV și virusurile hepatitice B și C pot fi transmise prin folosirea în comun a piscinelor, la final numai 0,97% rămânând cu această credință.
Ce spun participanții
„Activitatea de astăzi a fost una din care am avut ce să învățam toți. Știm unele lucruri, dar niciodată nu e rău să știm mai multe, plus ca acest subiect este foarte important mai ales la vârsta noastră. Mulțumesc pentru oportunitatea de a învață lucruri noi!”
„Avem nevoie de asta!”
„Știam unele lucruri despre această boală, azi mi le-am reamintit, dar am și aflat lucruri noi. Invitatele noastre ne-au explicat foarte frumos.”
„Voiam să zic că mi-a plăcut foarte mult și că m-au convins să merg să mă testez și eu doar ca să fiu sigură.”
„Mie mi-a plăcut foarte mult, chiar dacă am mai participat și anul trecut la o activitate asemănătoare. Într-un fel, m-am și speriat puțin – eu consider că e bine, pentru că toți ar trebui să conștientizam că oricine se poate infecta. Mă bucur foarte mult că facem activități din care învățăm lucruri noi. Mă bucur că ne aduceți specialiști care ne vorbesc despre anumite subiecte care ne interesează.”
Cum am comunicat comunității științifice observațiile noastre

O parte din rezultatele înregistrate, mai exact în perioada noiembrie 2022 – mai 2023 au fost incluse în studiul „Putem crește percepția asupra propriei vulnerabilități în ceea ce privește infectarea cu HIV sau cu virusurile hepatitice B, C în rândul elevilor și studenților din populația generală pentru a-i face să ia în calcul testarea?” (Can We Increase Perceived Vulnerability to Becoming HIV/HEP Infected Among Students in the General Population to Get Them Thinking about Testing?). Realizat de o echipă a Fundației Baylor Marea Neagră formată din Ana-Maria Schweitzer, Elena Melinte-Rizea, Ștefania Florentina Mihale, Iuliana Costaș, studiul a fost prezentat la Conferința HIV-Hep 2023 de la Madrid.

Share

Articole similare